NOMINAL

blog / novinky

Mohou kaše pomoci při hubnutí?

Mohou kaše pomoci při hubnutí?

Rostoucí procento nadváhy, obezity a civilizačních chorob je trendem posledních let a je to velmi alarmující. Strava je hlavní faktor ovlivňující zda budeme štíhlí, energičtí a zdraví nebo naopak tlustí, podráždění a nemocní. Dneska si vysvětlíme, jak kaše pomáhají při hubnutí.

 

Hubnutí a metabolismus

Než si řekneme, proč jsou kaše skvělé pro hubnutí, musíme uvést fakta o tom, co je to metabolismus a jaký má vztah k redukci tukových zásob. Můžeme říci, že metabolismus je neúnavný stroj uvnitř našeho těla, který neustále pracuje. Pokud spíte a odpočíváte, pracuje stejně. Tento stroj potřebuje energii pro to, aby mohl být 24 hodin denně aktivní.

 

Vždy když se najíte, enzymy a celý trávicí komplex přemění potravu na energii, která udržuje chod vašeho srdce, vašeho myšlení, vašich nohou při rychlém běhu apod. Čím rychleji váš metabolismus pracuje, tím více tělo spaluje kalorií. Čím více spálíte kalorií, tím budete mít méně tukových zásob na svém těle.

 

 

 

Proč snídat

 

Pokud se nenasnídáte, váš metabolismus se velmi zpomalí. Tělo se dostane do šetřícího režimu a bude docházet k ukládání tělesného i útrobního tuku. Časopis American Journal of Epidemilogy uvádí, že lidé, kteří měli na snídani mezi 22 až 55 % jejich denního příjmu, přibrali během 4 let pouze 0,8 kg tuku. Lidé, jejichž velikost snídaně byla menší jak 11 % denního příjmu nebo nesnídali vůbec, přibrali téměř 1,7 kg. Studie uvádí, že pokud nesnídáte, zvyšuje se u vás 4,5 x riziko obezity a civilizačních chorob.

 

Nejdůležitější jídlo dne je snídaně. Měla by být plná nutričních hodnot (vitamíny, minerály, fytoživiny a enzymy), bohatá na komplexní sacharidy (pomalu se uvolňující), kvalitní bílkoviny, vlákninu a zdravé tuky.

 

Co si dát vhodného na snídani

 

Na snídani byste měli mít jídlo, které vás zasytí, energie vydrží celé dopoledne, nezatíží trávicí trakt a nebudete po ní tloustnout. Proto se doporučují hlavně komplexní neboli složené sacharidy. Ty se do těla pomalu uvolňují, nedochází k ukládání do podkožního tuku a nezatěžuje si slinivka břišní produkcí hormonu inzulinu (nepodporuje se vznik cukrovky). Nejvhodnější jsou ovesné vločky, pohanka, jáhly, případně celozrnné výrobky jako je celozrnný kváskový chléb. Pokud chci snižovat své zásoby tuku, musím mít také ve stravě dostatek bílkovin. Proto je vhodné si do kaše přidávat proteinový prášek. Plnohodnotná varianta zdravé snídaně pro podporu hubnutí je také kaše.

 

Jak si udělat kaši, aby Vám chutnala

 

Můžete využít různých kaší, nejzdravější jsou pohankové, ovesné a jáhlové. Mají nízký glykemický index, jsou pro tělo velmi dobře využitelné, energie vám dlouho vydrží, obsahují cenné minerály, vlákninu. Ukážu vám několik „fíglů“, jak si je připravit. Instantní kaše jsou super. Máte je za minutku hotové. Kaši si můžeme smíchat jen s vodou nebo s teplými rostlinnými mléky (sójové, rýžové, z quinoi, kokosové), přidat skořici, nesolené ořechy (kešu, mandle, para ořechy, vlašské), nesířené sušené a neproslazené ovoce (jablka, švestky, datle, fíky, meruňky, banány) a klidně i kvalitní 100 % kakao (bez přidaných cukrů). Dále si přidejte lžičku rozemletého lněného semínka. Kdo chce mít kaši i více sladkou, ale zdravě, pak přidejte lžičku agávového sirupu. Je možné kaši ještě „nutričně vyšperkovat“ pomocí kvalitního proteinového prášku (bez přidaných umělých sladidel jako aspartam, acesulfam a sucraloza) jako je hrachový, sójový nebo konopný. Pro ty z vás, kteří si nedovedete představit kaši bez mléčného výrobku, dají se pořídit i kvalitní syrovátkové proteiny v prášku. Jsou určitě vhodnější, než si dávat do kaše mléko nebo tvaroh, který obsahuje velmi agresivní kasein.

 

Kaši si lze dát i na večeři nebo na svačinu

 

Mnoho lidí má představu, že se kaše hodí jen na snídani. Opak je pravdou. Pokud si kaši obohatíte ořechy, semínky a kvalitním proteinem (hrachový, konopný, sójový), pak to lze použít i na plnohodnotnou svačinu nebo i večeři.

 

Je jasné, že k tomu abyste mohli razantně snižovat své tukové zásoby, je nutné mít pravidelný pohyb. Ale strava má vliv na hubnutí až z 80 %. Proto je nutné chápat principy, jak se podporuje spalování tuků v těle. Dneska jsme si uvedli, že i kaše mohou být velmi zdatní a chutní pomocníci při hubnutí.

 

Autor: Ing. Martin Škába
Výživový specialista a kouč zdravého životního stylu www.skaba.cz

 

cereální kaše

směsi na chleba

směsi na těsta

bezlepkové recepty

kde nás najdete?

V velkoobchod P prodejna G gastro S sídlo firmy L lokalizace
Najdete nás i v prodejnách Rossmann, Albert, Lidl

rychlý dotaz

rychlý kontakt

E-mail: info@nominal.cz
adresa:
Vídeň 6
Velké Meziříčí, 59401
Vysočina, Česká republika
další údaje:
IČ: 29317908 / DIČ: CZ29317908